Duinkerken again - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van maartenenhanneke - WaarBenJij.nu Duinkerken again - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van maartenenhanneke - WaarBenJij.nu

Duinkerken again

Door: maartenenhanneke

30 Juli 2011 | Frankrijk, Parijs

Dieppe, 26 juli 2011
We zijn weer op de terugweg, zeg maar op ons retour. Zondag hebben we besloten om op tijd (10.30 uur) door de brug van het Vieux bassin in Honfleur te gaan en aansluitend door de sluis de Seine op. Het weer is wisselvallig met Noordwesten wind (die kant moeten we immers op. In de loop van de dag neemt de zon toe en de wind draait naar noord en neemt af. We zeilen twee á drie uur aan de wind, maar dan liggen we alleen nog maar heen en weer te klotsen, zonder voortgang te maken. We doen nog een halfslachtige poging bij Cap d’Antifer, maar we hebben nog minstens 15 mijl te gaan en eigenlijk liggen we stil. Met enifge tegenzin starten we toch de motor maar en varen naar Fecamp. De haven blijkt helemaal bomvol. Geen plaats meer te vinden, maar een vriendelijke Belgisch meneer biedt aan dat we bij hem vastmaken. Na een uur zijn dat al 6 boten geworden en dan wordt hij een beetje mopperig. We liggen dan wel naast een aardige Belg maar aan de andere kant naast een bralbal uit Brabant..’s Avonds maken we een praatje met de dochter van de Belgische meneer. Ze blijkt verrassend veel van de Belgische, zowel als de Nederlandse politiek te weten. Ze werkt bij de media zegt ze geheimzinnig.

De Belgisch buurman wil om 7.30 uur vetrekken naar Honfleur. Wij besluiten om dan ook te vertrekken, hoewel het getij vanaf 10 uur tegen gaat lopen. Er blijkt wel wat wind te staan uit het noorden, bij een koers naar Noordoost. We kunnen inderdaad zo’n twee uurtjes lekker zeilen, maar dan valt de wind helemaal weg. Dat wordt dus opnieuw motoren. Eén á twee uur later steekt de wind wel weer op, maar nu pal tegen. Bovendien hebben we nu 2 knopen stroom tegen. Het blijft dus bij motoren. Tegen tweeën zien we Dieppe liggen, maar het duurt nog ruim een uur voordat we er echt zijn. Zodra we in een box liggen begint het zonnetje voluit te schijnen en het is zo warm dat het in de kuip – uit de wind – niet goed uit te houden is. Straks een ijskoud biertje erbij en dan gaat het vast wel weer. We gaan eerst de haven betalen en boodschappen doen.

Uit Nederland horen we berichten over akelig, herfstig weer. Vrienden met een boot zijn vanaf Terschelling in arren moede maar weer terug gegaan naar huis… Boeken nu wellicht een “Last minute” naar warmere streken. Zielig hoor voor alle familie, vrienden en collega’s. In dit gebied lijken de vooruitzichten voor de komende dagen erg op die voor vandaag. (Een depressie boven Nederland, maar hier wordt het weer nog niet erg verstoord…).

Dinsdag is het opnieuw grijs. Ook weer tegenwind, al snel stroom tegen en toch door naar Dieppe. Als we aankomen wordt het al snel heel lekker warm. Eerst de haven betalen en de stad in. Op een pleintje ergens achteraf drinken we een pilsje en op de terugweg duiken we een klein restaurantje in waar we lekker eten. Terug op de boot besluiten we vroeg in bed te duiken want de tocht naar Boulogne is meer dan 50 mijl tegen de wind en dat duurt nogal even Om ca 10.00 uur naar bed, want Hanneke denkt dat het woensdag wel 26 C in Boulogne zal worden. Dat is een tocht van 54 mijl met alleen maar tegen wind (en ook wat stroom tegen). Nou ja, een hele dag moteren (5 uur op en 16.00 uur aankomen in de miezerige regen....

Woensdag worden we onderweg ter hoogte van de Sommebaai geënterd door de Franse Douane! Leuk hoor! We zagen de marineboot al van verre aankomen. Ze draaien achter ons om en beginnen naast ons te varen. Een oproep over de marifoon om onze vaart terug te brengen tot 5 knopen en of we bezwaren hebben tegen een bezoek. Een beetje stotterig antwoord ik dat ze welkom zijn. Vervolgens strijken ze een RIB en komen met 4 man langszij, waarvan er 3 vragen of ze aan boord mogen komen (wij zijn Nederlands grondgebied!). Vervolgens controleren ze drie kwartier lang alle papieren twee keer en schrijven ongeveer de helft over. Ook stllen ze allerlei vragen terwijl de leukste van het stel aan Hannekle vraagt of hij binnen mag kijken. Hij bekijkt inderdaad alles, in alle kastjes en leest ook Hanneke’s logboek. Ze krijgt complimentjes voor het logboek en de reinheid van de boot (????). Eigenlijk is onze indruk dat hij gewoon nieuwsgierig was naar de inrichting van zo’n bootje. Uiteindelijk vertrekken ze na een klein uurtje. Hanneke blijkt gecharmeerd van de dounemannen ze zwaait ze uit en als we ze later nog een keertje zien zwaait ze opnieuw….

Ook Boulogne wordt dus bereikt om een uurtje of drie. Opnieuw wordt het lekker warm in de haven. Het wordt heel erg druk in de haven met zowel veel Hollanders op thuisreis als startende vakantiegangers. We besluiten om hier een dagje te blijven liggen. Haast hebben we deze keer niet.

Vrijdag gaan we met licht bewolkt weer richting Duinkerken. Er staat een redelijke wind, maar wel pal tegen. Als we de kapen `Griz Nez` en `Blanc Nez` gepasseerd zijn lijkt Duikerken bezeild. We rollen de Genua uit en zetten de bezaan en aanvankelijk loopt het redelijk, zo´n 6 knopen, maar eigenlijk net iets teveel tegen. Vevrolgens komen er twee grote zeeschepen die ons dwingen om ver buiten de tonnen te varen en moeten we een paar slagen kruisen. Dat gaat moeizaam en langzaam. Als we bij Graveline een heel grijze lucht zien aankomen besluiten we omn dat laatste uutje dan maar weer te motoren. Ook in Duinkerken blijkt het erg druk. Aan de bezoekerssteiger ligt het al drie boten dik (dat hebben we nog niet eerder gezien!). Ook nu veel Hollanders op heen of terugreis, alsmede een boel Belgen. ’s Avonds komen er nog drie Belgische boten naast ons liggen. De eerste is van onze Belgisch buurman Theo van vorig jaar op het eiland Whight. In 4 of 5 havens kwamen we hem en zijn vrouw elke keer weer tegen. Helaas wil onze buurman aan de andere kant erg vroeg op: om half zes wil hij vertrekken. Opnieuw dus een vroege nachtrust, die overigens wordt verstoord door enkele perioden met flink wat wind. Om 5 uur gaat de wekker. Ik ben meteen op, maar de buurman nog niet. Zal ik eens even stevig op zijn dakje timmeren? Lijkt me grappig… Toch vertrekt hij inderdaad om 5.30 uur. Samen met buurman Theo leggen we de boten vast aan de binnenste. We besluiten om het hier nog een dagje aan te kijken gaan nog een paar uurtjes plat. Hanneke wil graag naar de markt in Duinkerken. Die blijkt overigens veel groter dan wij hadden gedacht. Ik ga een beetje klussen aan de boot.

De zaterdag wordt steeds zonniger. De weersverwachting voor zondag is windkracht 1, maar wel tegen. Morgen schijnt het nog beter weer te worden dan vanmiddag en maandag wordt misschien wel prachtig. Dan gaan we zondag naar Blankenberge en maandag naar Nederland. De discussie gaat nog of we dan naar Terneuzen, naar de Roompot of naar de Wadden zullen gaan, want we hebben nog bijna 2 weken…

Daarover later meer!

• 31 Juli 2011 - 11:29

Marjolein:

leuk hoor jullie reis. hier wordt het morgen ook weer mooi. Terschelling en Texel zijn behoorlijk vol. Vlieland helemaal! dat wordt al een dependance van Laren genoemd. Waarschijnlijk gaan we dinsdag nog even een paar dagen naar Texel en dan 10 augustus naar huis.
    groetjes,
    Marjolein

• 31 Juli 2011 - 20:23

Ernst:

Spannend zo'n entering. Wij zijn vandaag van vakantie thuis gekomen en zullen een borreltje op jullie drinken. Groet ernst

• 01 Augustus 2011 - 19:18

Liek:

Haha mam ik wist niet dat jij onder de indruk was van mannen in uniform ;). Grappig ook dat jullie die mensen van vorig jaar nu daar tegenkwamen! Hier alles goed, ik ga zo gezellig een filmpje kijken met Jeroen. Spreek jullie gauw!! Xx