Hoera! Honfleur! - Reisverslag uit Honfleur, Frankrijk van maartenenhanneke - WaarBenJij.nu Hoera! Honfleur! - Reisverslag uit Honfleur, Frankrijk van maartenenhanneke - WaarBenJij.nu

Hoera! Honfleur!

Door: maartenenhanneke

23 Juli 2011 | Frankrijk, Honfleur

Zaterdag 23 juli 2011-07-23

We zijn in Honfleur! Gistermiddag om 14.15 meerden we af voor de brug naar de oude binnenhaven van Honfleur. Begin deze week hadden we nog grote twijfels of we dit jaar zover zouden komen. Het weer liet weinig hoop over, maar toch!

Dinsdag 19 juli is het om 6.30 uur weliswaar grauw, maar er is nog weinig wind uit het noordoosten en het getij loopt 2,5 knopen mee. Met wind en getij mee durven we het wel aan om naar Calais of – liever nog Boulogne – te varen. En inderdaad, het gaat van een leien dakje! Om een uur of 11 passeerden we Calais, een weinig aantrekkelijke haven. Ook konden we de witte kliffen bij Dover goed zien liggen. Ogenschijnlijk dichtbij zagen we Cap le Blanc Nez, een hoge witte klif van zo’n 130 meter. Als we een beetje haast maakten konden we daar voorbij opnieuw een paar uur stroom mee pikken. Bovendien klaarde de lucht op en zagen we eindelijk weer een zonnetje. Allengs werd het warmer. Een Frans marineschip voer vlak langs en vanaf de brug zwaaide een mannetje, dus wij vriendelijk terugzwaaien. Al vrij snel passeerden we ook Cap le Griz Nez en zagen we Boulogne liggen. Het weer knapte steeds verder op en het werd echt zonnig! Toch duurde het nog tot 15.00 uur voordat we de Haven van Boulogne binnen voeren. De passantenhaven leek me volkomen veranderd.

Nadat we aangelegd hebben naast een paar Hollanders besluiten we de stad in te gaan. Het zieg er volkomen anders uit dan in mijn herinnering (die was uit 1980, dus het zal best dat er iets veranderd is!). Rondom de haven staan nu allemaal flats met 8 tot 10 etages. We lopen naar de oude binnenstad. Hanneke ziet allerlei leuke winkels. Geleidelijk lopen we een heuvel op die steiler wordt naarmate we hoger komen. Het blijkt inderdaad een oude fortificatie met een ommuurd centrumpje te zijn. Inmiddels hebben we het knap warm: dat zijn we niet meer gewend! Na deze kuitenbijter op een terrasje in de zon beiden een biertje gedronken van € 9.80… Daarna over de oude stadsmuren een rondje en daarna terug naar beneden, de binnenstad en naar de boot. Overlegd met onze buren: zij willen in verband met de noordenwind in één keer naar Cherbourg, een oversteek van 1,5 dag (en nacht). Wij gaan naar Dieppe, zo’n 55 mijl naar het zuidwesten.

Om 7.00 uur is het grijs weer, maar het regent niet. In de haven waait het nauwelijks, maar buiten staat er al snel windkracht 4. We kruisen met de motor bij en een ¾ uitgerolde Genua een flink stuk naar buiten. Het gaat allengs harder waaien en er staat een flinke zeegang, zo’n 3 meter hoge rollers schuin van achteren. Ons bootje rolt en maakt dan ook flinke schuivers. Af en toe regent het een beetje en we zien het grootste deel van de tocht de kust helmaal niet. Tegen het eind van de middag loopt de stroom flink tegen, maar de wind is afgenomen. Als we om circa 16.00 uur willen aanleggen in de haven om diesel te tanken begint het vreselijk te regenen. Binnen de kortste tijd zijn we beiden drijfnat, waarna het ophoudt. We krijgen een plek aan een steiger gewezen. Ook deze haven ziet er anders uit, kleiner, dan ik me herinner. We gaan de stad in. Het stadje blijkt kleiner, maar wel leuker dan ik gedacht had. Op de terugweg begint het opnieuw te regenen. We besluiten om in een restaurant op de kade wat te gaan eten. Overal staan mosselen op de menukaart, maar dat trekt me niet zo. In een piepklein tentje eet ik een vrijwel smakeloze “Cocquille st. Jacques” halfgare “Magret de canard” en Hanneke eet een lekkere salade gevolgd door “Escalope de volaille” dat wil zeggen kip met champignons in een roomsausje. Geen culinaire hoogstandjes hier… Terug op de boot zien we de weersvoorspelling. Donderdag 4 Bf, vrijdag mogelijk 5 Bf. We twijfelen of we wel of niet zullen gaan. Hanneke neemt nog een Irish Coffee (of twee) toe.

Donderdag valt het weer ons mee. Nog steeds grijs, maar de wind lijkt mee te vallen. Ik besluit dat we toch nog een haventje verder varen, naar Fécamp, zo’n 30 mijl naar het West-Zuidwesten. (Het was destijds onze verste haven in 1980.) Hanneke moppert: ze had er eigenlijk niet op gerekend, is net wakker, heeft een beetje een kater, had het liever vantevoren geweten, eigenlijk is het te laat voor het getij, enzovoorts… maar we gaan toch. Eigenlijk is de dag een kopie van woensdag, hoewel de wind iets minder ver toeneemt. Ook nu zeilend motoren we met ¾ Genua en de bezaan. Als we onze koers verleggen, meer naar de kust passeren we een kerncentrale. Rond 15.00 uur leggen we aan in Fécamp. Ook dit plaatsje is kleiner en erg anders dan in mijn herinnering. We lopen naar het oude centrum, waar een zeer oude grote kerk / kathedraal staat (rond 1200 AD). Hij kan wel een beurtje gebruiken. Op de terugweg lopen we door kleine straatjes en komen bij de fabriek van de Benedictine likeur. Het is een neoclassicistisch gebouw met heel veel ornamentjes, torentje en gedoe. Hanneke koopt een fles B&B, een combinatie van Benedictine en Cognac. Terug op de boot blijkt dat het weer ook op vrijdag best meevalt: niet meer dan 4 Bf uit het noorden tot noordwesten.

Om 7.00 uur staan we op en om 8.15 uur varen we tussen de pieren door. Er staat een flinke deining, schuin van achteren. Na een half uurtje rollen we de Genua uit en zetten de bezaan bij. De boot rolt en giert, maar we lopen 8 knopen. In dit tempo zijn we zo in Honfleur! We hebben onderweg eigenlijk heel weinig vrachtschepen gezien, maar bij de Seinemonding, vlak voor le Havre, zien we het ene na het andere zeeschip voorlangs varen. Hoewel het smalle vaargeulen zijn naar le Havre en naar Rouen, moeten we twee keer uitwijken om de geul naar Honfleur te kunnen volgen. Opnieuw hebben we hier forse stroom mee en het zonnetje komt tevoorschijn. Vlak voor de ingang van het Canal au Caen, waaraan Honfleur ligt, is een sluisje. We moeten hier circa 20 minuten wachten, terwijl er een harde stroom vlak voorlangs loopt. Dan passeren we het sluisje en liggen eigenlijk direct in Honfleur voor de brug naar “le vieux bassin``”, het beroemde binnenhaventje van Honfleur. Het is 15.00 uur en het wordt behoorlijk warm.

Om 16.30 uur draait de brug en 10 minuten later liggen we er dan. Het is inderdaad een oud haventje, maar ook hier heb ik andere herinneringen aan.
Ooit, ergens begin 70-er jaren zijn we hier één of twee keer geweest met de auto. Het was toen een oud haventje met oeroude, traditionele zeiljachten. Nu, zo’n 40 jaar later liggen er allemaal speedboten en Bavaria’s. Feitelijk zijn wij de op één na oudste boot schat ik. Toch is het wel erg leuk!
Rond de haven zijn allemaal terrasjes en een menigte vakantiegangers en anderen flaneren over de kade: wie bekijkt wie? Vraag je jezelf af. We liggen naast een Fisher motorzeiler kits uit Cowes op Wight met Steve en Barbara White, die van plan zijn om naar de Middellandse zee te varen. We hebben hier weer een redelijke internetverbinding en kunnen nu een goed weerbericht krijgen en onze mail bekijken. Helaas blijkt het mooie weer wel van korte duur: Voor zaterdag tot woensdag volgende week voorspelt het weerbericht regen met onweer. De wind blijft in het noorden, af en toe noordoosten. Voor zaterdag blijkt het weerbericht te kloppen, hoewel er ook heftig zonnige opklaringen tussendoor zijn…. De windvoorspelling voor onze terugtocht is matig gunstig. Voorlopig vooral windkracht 4. Het eerste stuk moeten we noord varen, daarna noordoost. We zullen dus kortere of langere stukken aan de wind zeilen of moeten kruisen. Voorlopig echter, blijven we hier nogéén of twee nachtjes liggen.

• 25 Juli 2011 - 13:31

Liek:

Haaai!
    Eindelijk ff tijd genomen om jullie nieuwste update te lezen. Ik vind jullie eigenlijk best stoer!
    En ik ga jullie ff mailen.
    Kus Liek

• 25 Juli 2011 - 19:20

Marjolein:

nou dat zijn me de verhalen weer! Wij hebben onze boot vlak bij Boulonge gehaald Etamps. dus ik herken het wel. ook die Cap griz nez. een enorme knobbilig zeetje herinnerde ik me. succes met de terugtocht. gier is al 3 dagen regen regen regen in terschelling.
    liefs Marjolein